Familieterapi – Kommunikationen i familien

Afdæk og fold historien ud om det, der kan ske i et svært øjeblik i jeres familierelation.

Jeg hjælper jer med at udvikle ”familiesproget” og den måde I har kontakt. I får lyttet til hinanden, får hjemmeopgaver og øvelser, så I kan arbejde med og træne den gode dialog mellem jer.

Som regel når det negative familiemønster har fat i jer, har I sikkert fået en velkendt og ubehagelig oplevelse af at både stemning, sprog, toneleje forandre sig. Det kan både få os til at trække os, eller få skruet op for vores emotioner for at blive hørt.

Som regel mister vi overblikket, hvis vi bliver grebet af overvældende følelser af irritation, ængstelighed, bekymring, magtesløshed eller andre følelser som bliver fremkaldt, når det negative mønster får fat i os.

CASE

En familie jeg arbejdede med på et tidspunkt, havde ikke længere lyst til at spise sammen.

Lillebror ville ikke spise ved spisebordet, men kun ved køkkenbordet. Den ældre bror skulle altid på toilettet midt i maden, og en storesøster spiste for det meste ude. Da jeg spurgte forældrene, hvad de så foretog sig, fortalte de, at de kæmpede med at være den, som havde mest overarbejde, så de undgik aftensmåltidet. Det hele skete ubevidst for dem alle sammen. De undgik alle sammen på hver deres måde aftensmåltidet.

Da jeg i terapien spurgte ind til hvad det mon handlede om, sagde lillebror på 6 år: “der er en øgle på spisebordet.” Vi kom til at grine lidt og jeg animerede lillebror til at tegne øglen på køkkenbordet. På den måde fik vi navngivet mønstret ”Øglen på spisebordet” og den blev et symbol og vartegn på det negative mønster som de alle led under.

Det gav familien en titel på, hvad det var der foregik mellem dem. Vi kunne tale om hvad ”Øglen på spisebordet” repræsenterede for dem. De nævnte på hver deres måde, at det skabte uro og usikkerhed mellem dem. Forældrene var klar over, at de måtte tage ansvaret for at ”øglen på spisebordet” ikke fik held med at splitte familien, når de skulle samles. Øglen på spisebordet var udtryk for den stress, som forædrene ofte bragte med sig hjem, fordi de begge var for pressede på arbejdet, og indbyrdes kæmpede lidt om, hvem der havde mest travlt og hvem der lavede mest.

Eksemplet er en fuldstændig normal situation, hvor voksne bliver for pressede til at kunne tage ansvaret for at få samlet og skabt kontakten i familien.

Vores børn reagerer forudsigeligt på vores mønstre, enten ved at gøre oprør eller trække sig,

Præcis som vi gør.

Familien lærte at udtrykke, når ”Øglen” kom på besøg i familien. De fik udviklet et mere nuanceret sprog for, hvad de kunne gøre, så de blev i situationen, uden at blive utrygge og forsvinde i hver deres hjørne. Forældrene lærte at etablere og kommunikere en forudsigelig tryghed i spisesituationen, så alle havde lyst til at samles og spise og tale om, hvordan de hver især havde det. Det skabte nærvær og fik glæden ved at være sammen som familie, til at boble i dem alle, hvilket også ændrede ”familiesproget” til noget langt mere positivt og humørfyldt.

Familieterapi i Annexet i skoven

Jeg er uddannet psykoterapeut hos Systemisk Institut for familieterapi. Det betyder, at jeg er uddannet fra et reflektor godkendt institut og er medlem af Dansk Psykoterapeutforening. Jeg har mere end 200 timers supervision og mere end 150 timers egenterapi bag mig, og modtager løbende supervision på mit arbejde.

Jeg arbejder til daglig med familiebehandling og terapi i forskellige familier, og agere professionel støttekontakt person for unge med forskellige diagnoser og problematikker. Udover familieterapi arbejder jeg med parterapi og supervision/terapi og coaching/underviser/superviserer for lederteam og medarbejdere.

Min tilgang til parterapien er hovedsagelig EFT emotionsfokuseret og Imago orienteret. Dernæst bruger jeg narrativ og systemisk tilgang. Udover min uddannelse til Psykoterapeut er jeg efteruddannet i parterapi.